به لطف پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، اینترنت به منبع درآمدی مناسب برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. همین امر باعث شده است تا برخی افراد با هدف شروع شغل اینترنتی پولساز به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی بیفتند. ساخت فروشگاه اینترنتی بدون شک تجربه‌ای لذت‌بخش و هیجان انگیز می‌باشد؛ اما بسیاری از افراد با رعایت نکردن نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی در همان ابتدای مسیر دچار شکست می‌شوند.

در حال حاضر در ایران، فروشگاه‌های اینترنتی زیادی مشغول به فعالیت هستند؛ به همین دلیل مشتریان هنگام تصمیم به خرید محصولات مورد نظر خود با محدوده گسترده‌ای از گزینه‌ها مواجه می‌شوند. طبق آمار، بیش از 90 درصد کسب و کارهای اینترنتی در ماه‌های اولیه شروع به کار خود با شکست مواجه می‌شوند.

برای اینکه شما نیز تبدیل به یکی از شکست خوردگان این کسب و کار نشوید، می‌بایست از تجارب دیگران استفاده کرده و با رعایت کردن نکات فروش اینترنتی، موفقیت خود را تضمین کنید.

در ادامه قدم به قدم مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی را بررسی کرده و به مسائل مهم مربوطه نظیر هزینه راه اندازی سایت، بهترین ایده های فروش اینترنتی و پرسش‌های متداول در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌پردازیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

امروزه کسب و کارهای آنلاین نقش به سزایی در زندگی روزمره افراد ایفا می‌کنند؛ به طوری که اغلب مردم خرید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی را نسبت به فروشگاه‌های سنتی ترجیح می‌دهند. به گفته بیل گیتس، در عصر امروزی کسب و کارهایی که به نوعی با اینترنت سر و کار نداشته باشند، محکوم به شکست هستند.

با توجه به موارد گفته شده ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که می‌خواهند با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را گسترش دهند.

چه در حال حاضر مشغول فعالیت در مشاغل و فروشگاه‌های سنتی باشید و چه برای اولین بار قدم به دنیای اسرارآمیز تجارت می‌گذارید، راه اندازی کسب و کار اینترنتی قدمی مناسب برای افزایش درآمد شما می‌باشد.

برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین می‌بایست مراحل مشخصی را طی کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1. نام کسب و کار و حوزه فعالیت تخصصی خود را انتخاب کنید

انتخاب نام کسب و کار

قدم اول برای شروع یک شغل اینترنتی پولساز، انتخاب نام و حوزه فعالیت تخصصی کسب و کار می‌باشد.

بسیاری از افراد در فروشگاه‌های اینترنتی خود اقدام به فروش انواع و اقسام کالاها می‌نمایند. در ابتدا ممکن است فکر کنید داشتن محصولات بیشتر در حوزه‌های مختلف به افزایش فروش منجر خواهد شد؛ اما تجربه چیز دیگری می‌گوید!.

به طور کلی فعالیت در یک حوزه تخصصی و تلاش برای ارائه بهترین خدمات در آن حوزه مسیر رشد و موفقیت شما را هموارتر خواهد کرد.

با فعالیت در یک حوزه مشخص دیگران شما را به عنوان یک فرد متخصص و حرفه‌ای خواهند شناخت؛ همچنین اینکار باعث بیشتر دیده شدن و کمتر شدن رقبای احتمالی شما خواهد شد.

به عنوان مثال اگر در حال حاضر در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنید، به جای فروش انواع و اقسام پوشاک مردانه و زنانه، یک حوزه مشخص مانند فروش کفش یا لباس‌های ورزشی را انتخاب کنید. انجام یک تغییر ساده گاهی اوقات منجر به چند برابر شدن فروش محصولات فروشگاهتان خواهد شد.

در انتخاب حوزه فعالیت کسب و کار خود می‌توانید از ایده‌های کسب و کار اینترنتی انجام نشده در ایران مانند راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای محصولات اشتراکی استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که داشتن خلاقیت در این کسب و کار منجر به افزایش شانس موفقیت شما خواهد شد.

انتخاب نام دامنه

پس از انتخاب حوزه فعالیت تخصصی خود، می‌بایست یک دامنه و نام مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید. انتخاب نام دامنه در فروشگاه‌های اینترنتی به اندازه انتخاب مکان جغرافیایی برای فروشگاه سنتی اهمیت دارد. سعی کنید در انتخاب نام کسب و کار و دامنه خود از کلمات مرتبط با حوزه فعالیت خودتان استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر حوزه تخصصی شما فروش قهوه است، می‌توانید در انتهای نام انتخابی خود از کلمه Coffee استفاده کنید (مانند melocoffee).

از دیگر نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، انتخاب پسوند دامنه مناسب می‌باشد. سعی کنید در انتخاب پسوند دامنه خود از پسوندهای معتبر نظیر .com یا .ir استفاده کنید؛ همچنین در صورت تمدید اعتبار دامنه خود از یکساله به پنج یا ده ساله اعتبار بیشتری در موتورهای جستجو (مانند گوگل) به دست خواهید آورد.

2. قبل از راه اندازی، روش تامین و قیمت محصولات خود را مشخص کنید

تعیین روش تامین و قیمت کالا

یکی دیگر از نکات مهم در راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی، تعیین نحوه تامین محصولات فروشگاهی و قیمت گذاری مناسب آن می‌باشد. به طور کلی افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند شامل افراد زیر می‌باشند :

  • افرادی که در حال حاضر دارای کسب و کار سنتی بوده و قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات خود را دارند.
  • افرادی که محصولاتی برای فروش ندارند و قصد تامین محصولات خود از طریق سیستم‌های همکاری در فروش را دارند.

در صورتی که جزو افراد دسته اول هستید، می‌بایست نسبت به موجودی کالا و همچنین قیمت گذاری مناسب محصولات خود اطمینان حاصل نمایید.

تبدیل کردن فروشگاه آنلاین به یک شغل اینترنتی پولساز نیازمند مطالعه و بررسی رقبای خود در بازار است و داشتن ایده فروشگاه اینترنتی به تنهایی منجر به موفقیت شما نخواهد شد.

به طور کلی قیمت کالاهای خود را به صورت رقابتی با محصولات سایر فروشگاه‌ها تعیین کنید.

این نکته را فراموش نکنید که اکثر مشتریان قبل از اقدام به خرید، قیمت محصول مورد نظر را در چندین فروشگاه اینترنتی بررسی کرده و از فروشگاهی که قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می‌دهد خرید می‌کنند.

اگر از جمله افراد دسته دوم باشید نیز تنها می‌بایست سیستم همکاری در فروش مورد نظر خود را انتخاب کنید.  

سیستم همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) دایان افیلیت امکاناتی مناسب برای مشتریان خود تدارک دیده است تا بتوانند و بدون نیاز به داشتن محصول اقدام به  کسب درآمد از اینستاگرام، وبسایت شخصی یا کانال تلگرامی خود کنند.

پس از انتخاب سیستم همکاری در فروش تنها کاری که می‌بایست انجام دهید، درج لینک یا بنرهای تبلیغاتی محصولات مورد نظر در سایت فروشگاه یا شبکه‌های اجتماعی خود می‌باشد.

3. تیمی حرفه‌ای برای راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید

استفاده از تیم حرفه‌ای

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود می‌بایست تیمی متشکل از افراد حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف استخدام کنید.

ساخت یک فروشگاه آنلاین نیاز به تخصص و دانش فراوان در بسیاری از زمینه‌ها دارد.

در برخی از روش‌های کسب درآمد از اینترنت از جمله فروشگاه‌های اینترنتی، یک نفر به تنهایی قادر به انجام تمامی کارها نیست.

برای انجام هر یک از امور مرتبط با فروشگاه‌ اینترنتی نظیر طراحی سایت، پشتیبانی، تولید محتوای متنی و تصویری، گرافیک، سئو، بازاریابی، آماده سازی و ارسال کالا و …. نیاز به فرد یا افراد متخصص خواهید داشت.

هرچه افراد متخصص‌تری را در هر یک حوزه‌های مورد نیاز استخدام کنید، شانس موفقیت فروشگاه اینترنتی شما به همان میزان بالاتر خواهد رفت؛ بنابراین در انتخاب تیم همکاران خود دقت عمل به خرج دهید.

4. به طراحی زیرساخت‌های فروشگاه اینترنتی خود اهمیت دهید

طراحی زیر ساخت قوی

یکی دیگر از نکات مهم در راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی طراحی حرفه‌ای و بهینه آن است.

گاهی اوقات تنها تفاوت میان یک فروشگاه آنلاین موفق با فروشگاه شکست خورده طراحی حرفه‌ای سایت می‌باشد؛ به طوری که می‌توان گفت اگر بهترین کالا برای فروش اینترنتی را نیز داشته باشید اما وبسایت شما طراحی فنی حرفه‌ای و شکل کاربرپسندانه‌ای نداشته باشد، به احتمال زیاد در امر فروش موفق نخواهید بود.

نکات زیر شما را در طراحی استاندارد و جذاب یاری خواهد کرد :

استخدام فرد متخصص در زمینه طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای طراحی وبسایت فروشگاهی خود با شرکت‌ها یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

با صرف مقداری زمان برای یادگیری فرآیند کدنویسی می‌توانید در هزینه‌های مربوطه به طراحی سایت صرفه‌جویی کنید اما به دلیل حساسیت بالای طراحی پیشنهاد می‌شود حتما از فردی که در این زمینه از تخصص کافی برخوردار است کمک بگیرید.

به کاربر پسندانه بودن فروشگاه اینترنتی خود اهمیت دهید

از دیگر نکاتی که می‌بایست حین راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود به آن توجه کنید، کاربرپسند بودن (User-Friendly) وبسایت فروشگاهتان می‌باشد.

وبسایت فروشگاهی خود را جوری طراحی کنید که کاربر در صورت نیاز به جستجو محصولات به راحتی به باکس جستجو دسترسی داشته باشد.

در برخی از سایت‌ها نوار جستجو پیشرفته نیز تعبیه شده است تا کاربران بتوانند با استفاده از فیلترهای مختلف محصولات مورد نظر خود را به آسانی جستجو کنند. در صورتی که در حال حاضر این قابلیت در فروشگاه شما فعال نیست، می‌توانید با انجام برخی تغییرات قابلیت جستجوی پیشرفته را به فروشگاه خود اضافه کنید.

یکی دیگر از راه‌های کاربرپسندانه کردن فروشگاه اینترنتی، آسان‌سازی فرآیند خرید و پرداخت می‌باشد. وقتی کاربر در حین انجام فرآیند خرید سردرگم شود، احتمال دارد از ادامه فرآیند خرید از وبسایت شما منصرف شود.

با انجام تغییراتی کوچک نظیر قرار دادن سبد خرید در طراحی فروشگاه اینترنتی خود، مشتریان به راحتی قادر به انتخاب محصولات مورد نظر و تسویه حساب خواهند شد.

طبقه‌بندی صفحات سایت

همواره در طراحی صفحات فروشگاه اینترنتی خود از طبقه‌بندی‌های مشخص استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از سردرگمی کاربر هنگام خرید از فروشگاهتان می‌شود؛ همچنین با انجام اینکار تاثیر به سزایی بر روی رتبه بندی وبسایت خود در موتورهای جستجو خواهید گذاشت.

از تصاویر مختلف برای توضیحات محصول خود استفاده کنید

در ساخت صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی خود از تصاویر مختلف و متنوع استفاده کنید. این کار باعث افزایش جذابیت و همچنین اطمنیان کاربر به فروشگاهتان می‌شود.

تصاویر به کاربران ایده‌ای شفاف از محصولی که قصد خریداری آن را دارند نشان خواهد داد.

سعی کنید برای حرفه‌ای‌تر نشان دادن فروشگاه خود، جهت تهیه تصاویر محصولات خود از عکاسان حرفه‌ای استفاده کنید.

در هر تصویر زاویه‌ای مختلف از محصول را به مخاطب نشان دهید و در صورت وجود رنگ بندی از تصاویر تمامی رنگ‌های محصول در سایت استفاده کنید.

5. مجوزهای لازم را دریافت کنید

دریافت مجوزهای لازم

یکی از معایبی که فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های سنتی دارند، دشواری در جلب اعتماد مشتری می‌باشد.

در فروشگاه‌های فیزیکی خریدار به راحتی با فروشنده ارتباط برقرار کرده و بلاقاصله پس از پرداخت محصول مورد نظر خود را دریافت می‌کند.

در فروشگاه‌های آنلاین مشتری قادر به دیدن محصول و ارتباط با شما نیست؛ بنابراین می‌بایست برای جلب اعتماد وی اقداماتی انجام دهید.

برای ساخت فروشگاه آنلاین در ایران می‌بایست اقدام به اخذ مجوزهای لازم نمایید. مجوزهای رسمی باعث جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه شما خواهند شد.

به طور کلی گرفتن بعضی از مجوزها برای فروشگاه اینترنتی ضروری نیست؛ اما همانطور که به آن اشاره کردیم در صورت اخذ آن‌ها اعتبار خود را بهبود خواهید داد.

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی شامل موارد زیر می‌باشد :

  • نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)
  • مجوز ساماندهی
  • مجوز فعالیت سازمان نظام صنقی رایانه‌ای

شناخته‌شده‌ترین مجوز میان خریداران مجوز ای نماد می‌باشد که پس از راه اندازی وبسایت خود می‌توانید از طریق وبسایت ای نماد به نشانی enamad.ir برای اخذ آن اقدام نمایید.

نماد اعتماد الکترونیکی به سه دسته نماد موقت، نماد دائم تک ستاره و نماد دائم دو ستاره تقسیم می‌شود.

مجوز ساماندهی نشان دهنده مورد تایید بودن محتوای وبسایت شما می‌باشد. برای کسب این مجوز به وبسایت samandehi.ir مراجعه نمایید.

مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز به شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک اعطا می‌شود.

6. برای فروشگاه خود درگاه پرداخت نصب نمایید

استفاده از درگاه های پرداخت مختلف

دریافت پول از مشتریان از طریق درگاه‌های پرداختی صورت می‌گیرد. درگاه‌ پرداختی علاوه بر ایجاد سهولت در فرآیند خرید و فروش اینترنتی، باعث افزایش اعتبار فروشگاه شما نیز خواهند شد.

در صورتی که برای دریافت پول از مشتری، از آن‌ها بخواهید مبلغ واریزی را به شماره کارت یا شماره حساب واریز کنند؛ ممکن است با کاهش شدید نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی خود مواجه شوید.

به طور کلی درگاه‌های پرداخت داخل ایران به دو دسته درگاه‌های پرداخت مستقیم و درگاه‌های پرداخت واسط تقسیم می‌شوند.

درگاه‌های پرداخت مستقیم به درگاه‌هایی گفته می‌شود که به طور مستقیم از بانک‌های مختلف دریافت شده باشند (درگاه بانک ملت، ملی و ..).

این درگاه‌ها هیچگونه کارمزدی از فروشنده دریافت نمی‌کنند اما در عوض برای فعالسازی نیازمند اجاره نامه یا سند ملکی محل فعالیت می‌باشند که فراهم کردن این مدارک برای بسیاری از افراد ممکن نیست.

درگاه‌های پرداخت واسط نیز شرکت‌هایی هستند که در ازای دریافت کارمزد مشخص (0.5 تا 1 درصد) خدمات انتقال پول به حساب شما را انجام می‌دهند.

با توجه به نکات ذکر شده می‌بایست حین راه اندازی فروشگاه اینترنتی، درگاه پرداختی مورد نظر خود را تهیه کنید.

7. تولید محتوای تخصصی و درج محصولات در سایت

تولید محتوای باکیفیت و تخصصی

پس از طراحی اولیه و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم فروشگاه اینترنتی خود نوبت به درج محصولات و تولید محتوای تخصصی می‌رسد.

همواره سعی کنید توضیحات و مشخصات  هر کدام از محصولات فروشگاه خود را با جزئیات کامل درج کنید.

به عنوان مثال اگر فروشنده تلویزیون‌های LED هستید، به طور کامل مشخصات فنی نظیر ابعاد، کیفیت صفحه نمایش، امکانات و .. مرتبط با محصول را با مشتریان به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای تخصصی و بهینه شده برای سئو نیز منجر به بیشتر دیده شدن فروشگاه‌ اینترنتی شما خواهد شد.

سعی کنید در تولید محتوا وبسایت خود از برنامه محتوایی مشخص استفاده کرده و همچنین فعالیت‌های رقبای خود را به صورت مرتب ارزیابی کنید.

8. برای فروشگاه خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

مدیریت و زمان بندی دقیق

برای تبدیل کردن کسب و کار خود به یک شغل اینترنتی پولساز نیاز به برنامه ریزی‌های دقیق در زمینه با نحوه تامین محصولات، مدیریت سایت، بروزرسانی موجودی محصولات، رسیدگی به سفارشات مشتریان و …. خواهید داشت.

 یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام برنامه‌ریزی به آن توجه کنید، میزان سرمایه اولیه برای شروع کسب و کارتان می‌باشد.

طبیعتا به هر میزان که سرمایه اولیه بیشتری وارد کنید، به همان میزان سرعت رشد کسب و کارتان بالا می‌رود.

برنامه‌ریزی‌های مرتبط با تشکیل تیم حرفه‌ای، تولید محتوا و یا طراحی سایت را می‌بایست با توجه به بودجه در دسترس خود انجام دهید.

به طور مثال در صورتی که بودجه کمی برای طراحی فروشگاه اینترنتی داشته باشید می‌توانید به جای طراحی تخصصی وبسایت خود از قالب‌های رایگان ووکامرس استفاده کنید.

موفقیت در کسب درآمد از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند خطا و آزمون فراوان می‌باشد.

در حین راه اندازی فروشگاه خود از نحوه تبلیغات گرفته تا شکل طراحی و خدمات مرتبط با ارسال و بسته بندی محصولات، با چالش‌های فراوانی روبرو خواهید شد.

داشتن برنامه ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا بتوانید با موفقیت از پس این چالش‌ها بربیایید.

9. خدمات پشتیبانی خود را راه اندازی کنید

راه اندازی بخش خدمات مشتریان

ارائه خدمات پشتیبانی در فروشگاه اینترنتی روشی فوق العاده برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان می‌باشد.

اگر سرعت خدمات پشتیبانی و پاسخگویی فروشگاه شما نسبت به رقبا بالاتر باشد، به احتمال قوی خریداران خرید از فروشگاه شما را نسبت به فروشگاه‌های دیگر ترجیج می‌دهند.

یکی از روش‌های رایج ارائه خدمات در فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از پشتیبانی آنلاین است. چت آنلاین را می‌توانید به راحتی با کدنویسی آسان و یا استفاده از انواع افزونه‌های مخصوص به وبسایت خود اضافه کنید.

به غیر از پشتیبانی آنلاین پیشنهاد می‌شود از روش‌های پشتیبانی دیگر نظیر ارائه تلفن‌های تماس و ایمیل پشتیبانی نیز در هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

10. اهمیت تبلیغات و گسترش کسب و کار خود را نادیده نگیرید

استفاده از تبلیغات برای گسترش کسب و کار

از دیگر نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، تبلیغات و معرفی فروشگاه خود به مشتریان بالقوه است. 

هر روزه به شمار فروشگاه‌های فعال اینترنتی افزوده می‌شود؛ بنابراین برای دیده شدن در این بازار شلوغ می‌بایست کمی سر و صدا به راه بیاندازید!.

نکته حائز اهمیت در زمینه با تبلیغات، زمان‌بندی شروع آن می‌باشد.

هنگامی که همچنان فروشگاه اینترنتی در حال تکمیل است، انجام تبلیغات نه تنها تاثیر مثبتی بر روی فروش شما نخواهد گذاشت، بلکه حتی ممکن است باعث از دست رفتن مشتریانتان نیز بشود.

پس از طراحی وبسایت، تامین کالا، تولید محتوا و درج اطلاعات محصولات در سایت، اخذ مجوزهای فروشگاهی و سایر موارد، تبلیغات باعث رشد روزافزون فروش شما خواهد شد.

برای کسب بهترین نتایج حاصل از تبلیغات، در ماه‌های اولیه شروع به فعالیت فروشگاه اینترنتی خود، اکثر درآمد حاصل از فروشتان را به تبلیغات اختصاص دهید. حالا این تبلیغات می‌تواند شامل تبلیغات کلیکی، تبلیغات موشن گرافیک و یا انواع مختلف دیگر نیز بشود.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تبلیغات فروشگاه‌های خود را به دست اینفلوئنسرها و افراد معروف مرتبط با حوزه کاری خود می‌سپارند.

انجام اینکار در بسیاری از مواقع منجر به رشد جذب ترافیک به صفحات اجتماعی و سایت فروشگاهی شما خواهد شد.

از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف اقدام به گسترش کسب و کار خود کنید

شبکه‌های اجتماعی بستری قدرتمند برای جذب مشتری می‌باشند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود بلافاصله پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، اقدام به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌سازی کنید.

حتی می‌توانید اینکار را قبل از شروع به کار فروشگاه اینترنتی خود نیز انجام دهید. با این کار به میزان زیادی در زمان برندسازی خود صرفه جویی کرده و شانس فروش محصولاتتان را از همان روزهای اول خواهید داشت.

توجه کنید که فرآیند سئو (seo) قبل از طراحی سایت باید انجام شود.

برای تبدیل کردن فروشگاه آنلاین خود به شغل اینترنتی پولساز، مسائل مربوط به سئو را جدی بگیرید. سئو (SEO) به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در راستای بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر گفته می‌شود.

رساندن وبسایت به صفحات اول گوگل هدف اصلی هر یک از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی است؛ زیرا که قرار گرفتن در جایگاه‌های بالاتر موتورهای جستجو منجر به افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش محصولاتتان می‌شود.

توصیه می‌شود به منظور رشد هرچه بیشتر فروشگاه اینترنتی خود، از خدمات یک یا چند متخصص سئو بهره‌مند شوید.

هزینه مورد نیاز برای راه ‌اندازی فروشگاه اینترنتی

یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های افراد علاقه مند به راه اندازی فروشگاه آنلاین، عدم اطلاع از هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد.

هزینه تمام شده برای ساخت فروشگاه اینترنتی میزان ثابتی نیست و عوامل مختلفی در تعیین آن نقش دارند.

به عنوان مثال با یک جستجوی ساده با انواع تعرفه‌های شرکت‌های طراحی سایت مواجه خواهید شد.

برخی از این افراد یا شرکت‌ها با مبالغ بسیار پایین و کمتر از یک میلیون تومان خدمات طراحی سایت شما را انجام خواهند داد؛ در حالی که شرکت‌هایی نیز وجود دارند که برای طراحی سایت مبالغ چند صد میلیونی از شما درخواست خواهند کرد.

خبر خوش برای افرادی که سرمایه زیادی برای شروع فروشگاه اینترنتی خود ندارند این است که روش‌های زیادی برای ایجاد فروشگاه اینترنتی با هزینه‌های کم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های کم هزینه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

1-استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان

تنها راه برای ساخت و طراحی یک وبسایت فروشگاهی صرف هزینه‌های گزاف نیست.

با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان به راحتی می‌توانید فروشگاه اختصاصی خود را افتتاح کنید.

بدون شک معروف‌ترین سیستم مدیریت محتوای رایگان وردپرس (WordPress) می‌باشد که به راحتی می‌توانید آن را دانلود کرده و بر روی هاست خود نصب کنید.

سیستم وردپرس افزونه فروشگاهی‌ رایگان به نام ووکامرس دارد که به وسیله آن قادر خواهید بود بدون نیاز به کدنویسی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

2- تهیه هاست اشتراکی

در ماه‌های اولیه پس از افتتاح فروشگاه اینترنتی نیاز به تهیه سرورهای گران قیمت اختصاصی نخواهید داشت.

با تهیه هاست اشتراکی، فضای میزبانی وب و منابع سرور با چند سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. هاست‌های اشتراکی گزینه‌ای مناسب برای شروع به کار فروشگاه اینترنتی به شمار می‌روند.

البته هنگامی که فروشگاه شما به یک شغل اینترنتی پولساز تبدیل شد، می‌بایست اقدام به ارتقای سرور فروشگاه خود نمایید.

3- روی آوردن به روش‌های جذب ترافیک رایگان

از روش‌های دیگر کاهش هزینه‌های افتتاح فروشگاه اینترنتی می‌توان به استفاده از تکنیک‌های جذب ترافیک رایگان اشاره کرد.

یکی از این تکنیک‌ها دریافت لینک‌هایی با ویژگی‌های فالو (follow) و نوفالو (nofollow) می‌باشد. با قرار دادن لینک خود در محل‌های پرترافیک سایت قادر به جذب بازدیدکنندگان بیشتر خواهید بود.

نوشتن پست مهمان در وبسایت‌های معروف نیز منجر به رشد چشمگیر بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد. با نوشتن پست مهمان فرصت کسب لینک از یک وبسایت معتبر را به دست خواهید آورد.

البته هیچگاه نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنید؛ زیرا زیاده‌‌روی در نوشتن پست مهمان نتیجه‌ای عکس برایتان به ارمغان خواهد گذاشت.

جمع بندی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نگاه اول ممکن است آسان به نظر بیاید؛ اما در واقعیت به هیچ وجه اینگونه نیست. برای موفقیت در ساخت یک فروشگاه آنلاین می‌بایست نکات زیادی را رعایت کرده و آمادگی رویارویی و مواجه شدن با انواع و اقسام مشکلات در طول مسیر را داشته باشید. با رعایت نکات مهم در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم فرصت داشتن یک شغل اینترنتی پولساز را در اختیار خواهید داشت.

پرسش‌های متداول

آیا امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت رایگان وجود دارد؟

پاسخ این سوال یک بله یا خیر قطعی نیست.
به طور کلی امکان ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان همانند وردپرس و نصب افزونه‌ فروشگاه ساز رایگان ووکامرس (woocommerce) وجود دارد؛ اما با استفاده از این روش‌ها نیز همچنان می‌بایست هزینه‌ای بابت تهیه هاست و دامنه مورد نظر خود پرداخت کنید.

نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیاز به تهیه مواردی همچون دامنه و هاست، تامین محصولات فروشگاهی، طراحی سایت، تولید محتوا، بهینه سازی، تبلیغات و …. خواهید داشت.

آیا راه اندازی فروشگاه آنلاین نیاز به دانش تخصصی دارد؟

بله!. ساخت یک فروشگاه آنلاین و مدیریت آن نیاز به دانش فنی و مهارت بالا دارد؛ البته استخدام افراد متخصص می‌توان تا حد زیادی فرآیند مدیریت فروشگاه را تسهیل می‌کند.

کسب درآمد از طریق فروشگاه اینترنتی چه میزان طول خواهد کشید؟

مدت زمان مورد نیاز برای شروع فروش محصولات و درآمدزایی از طریق فروشگاه اینترنتی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.
درآمدزایی برخی از فروشگاه‌های اینترنتی از همان روز راه اندازی شروع شده در حالی که برخی دیگر از فروشگاه‌ها تا ماه‌ها پس از راه اندازی موفق به فروش محصولات خود نمی‌شوند.
به طور کلی با رعایت نکات مهم در راه اندازی فروشگاه می‌توان زمان شروع درآمدزایی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

منبع: ecommerce-platforms | oberlo

امتیاز بدهید.

موضوع مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنونم از مطالب خوبی که همیشه توی سایتتون قرار میدید. شغل من هم تولید تم تولد دخترانه و تم تولد پسرانه با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ، عمده فروشی تم تولد و فروش عمده لوازم تولد با بهترین شرایط و مطالبتون بهم کمک بزرگی کرده

    پاسخ
  • ببخشید
    سلام
    انتخاب نام وب سایت برای ساخت فروشگاه اینترنتی چقدر اهمیت داره؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      تیر 11, 1401 3:33 ب.ظ

      سلام
      یکی از مهم ترین قدم ها در هنگام راه اندازی فروشگاه ابنترنتی، انتخاب نام هست. بنابراین با انتخاب نام مناسب نصف را رو رفتین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست